Livets begivenheder - digitale ansøgninger

Bærbar computer foran billede af Nørre Tranders Kirke indendørs


Folketinget har vedtaget "Loven om obligatorisk digital selvbetjening", der trådte i kraft 1. december 2013.
Det betyder at man har pligt til at bruge en digital løsning på så mange områder som muligt. For folkekirkens vedkommende handler det om flere områder:

    • Omsorgs- og ansvarserklæring

    • Ansøgning om navngivning (uden dåb)

    • Ansøgning om navneændring

    • Anmodning om begravelse eller ligbrænding (oftest er det en bedemand der varetager denne opgave for de pårørende til afdøde) 

Det er meningen, at man på alle disse områder skal gå ind på www.borger.dk  og der betjene sig selv.

Ønsker man en kirkelig handling såsom dåb, konfirmation, vielse eller en kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab,  skal man henvende sig til kirkekontoret for at få en aftale om den kirkelige handling og en samtale i den forbindelse.

Vedrørende begravelse eller bisættelse anbefales det at lade kontakten gå gennem en bedemand, men man er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte kirkekontoret også.